![]() ![]() |
|
VerkeersaangelegenhedenAlgemene doelstelling![]() De verkeerssituatie in hoofdlijnen![]() Alle wegen binnen Dieren Noord Oost kunnen worden aangemerkt als woonstraten, maar op de ontsluitingswegen is er uiteraard meer (gemotoriseerd) verkeer dan op wegen/hofjes met een uitgesproken woon- en verblijfskarakter. Het ‘binnenwijkse’ verkeer is voor een belangrijk deel gericht op de aanwezige lagere scholen, het wijkcentrum, het postkantoor en de middelgrote supermarkt. Het uitgaande en inkomende verkeer van de wijk speelt zich af op de Abelenlaan, Cederlaan, Meidoornlaan en de Breukinklaan. De wijk wordt omsloten door in een u-vorm gelegen voorrangswegen met een duidelijke verkeersfunctie, te weten Kanaalweg, Imboslaan en Harderwijkerweg. Mede doordat de hoekpunten van deze u-vorm voorzien zijn van respectievelijk een rotonde (bij de Spar), permanent functionerende verkeerslichten (hoek Harderwijkerweg en Imboslaan) en nog een rotonde (Kanaalweg), vindt er bij deze wegaansluitingen zelden een aanrijding plaats. Van de drie overige toegangspunten voor alle verkeer kenmerken Imboslaan - Meidoornlaan en Harderwijkerweg - Abelenlaan zich als ruime overzichtelijke wegaansluitingen en Imboslaan - Breukinklaan als een weinig overzichtelijk punt, waar geregeld sprake is van een "bijna-aanrijding". De drie aansluitingen voor alleen fietsers zijn duidelijk gemarkeerd en kunnen niet worden aangemerkt als bijzonder verkeersgevaarlijke punten. Wel vraagt de oversteekbaarheid van de Kanaalweg voor fietsers op het Nachtegaalspad, waarover drie toeristische fietsroutes lopen, om een oplossing. Het verkeer binnen de wijk geeft reden tot zorg op wijkontsluitingswegen Meidoornlaan, Cederlaan, Breukinklaan en Vlashegge, in verband met de snelheid van motorvoertuigen. Op deze wegen zal de veiligheid gediend zijn door het instellen van de 30 km limiet, mits deze verandering gepaard gaat met het aanbrengen van de daarbij voorgeschreven infrastructurele voorzieningen die een hogere snelheid tegengaan. Op de plaats waar woonerven en andere daarop gelijkende woon/-speelstraten uitmonden op bedoelde 30 km wegen, zullen passende veiligheidsvoorzieningen moeten komen. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat bedoelde wegtypen/-soorten verschillen in aard en in weggedrag van de aanwezige lopende, fietsende en spelende weggebruikers. Actuele ontwikkelingen![]() Speerpunten daarbij zijn:
Uitgewerkt in:
Uitvoering:De gemeente heeft een deel van de voorgestelde maatregelen overgenomen en zal in de loop van 2018 overgaan tot het uitvoeren van de plannen. |